Аудирование
Задание 1.
Вы услышите 6 коротких высказываний. Задача — установить соответствие между высказываниями и приведенными утверждениями, которые выражают их основное содержание.
- Teaching abroad doesn’t seem nice to some people
- My relative is a role model for me in terms of working abroad.
- Some countries offer good career opportunities for beginning teachers.
- Relatives are happy when you decide not to teach abroad.
- I’m going to spend my gap year teaching English abroad.
- Teaching abroad is a way to change your life.
- Don’t hesitate to write to the employer if you need the job.
Говорящий | A | B | C | D | E | F |
Утверждение |
Speaker A
If you want to get new cultural and social experiences, the easiest, the fastest and the safest way is to go to a foreign country to teach English. If you have a university degree, an international certificate in English, a couple thousand dollars and about 3 months, you can start your life in an exotic location. I’m going to do this and I know what to expect in a foreign country, that’s true, but isn’t it challenging at the same time?
Speaker B
I was thinking about spending my gap year teaching English abroad but I had second thoughts about it. I was told that only experienced teachers can get a working visa, coverage for their cost-of-living and a decent job. After reading some interviews on what it’s like to teach English in immersion camps, I gave up on the idea completely. That’s not what I’m ready to put up with. My parents are happy about it.
Speaker C
English is my major but the rivalry is so tense in the trade market now that I’m thinking of going somewhere for a couple of years to gain more experience and improve my teaching skills. Taiwan seems a perfect choice as everything is included for an experienced teacher – visas, accommodation and high salary. I’m worried about getting a social life there – I speak only English and I wonder if I can find friends there apart from my future students.
Speaker D
My uncle, David Dune, is a teacher, writer and a runner. He is an educator with over 17 years of experience of teaching English as second and as a foreign language. He has taught and presented in Korea, Canada, France and Ukraine. He specializes in Web 2.0 and using technology in the classroom. That must be an exciting life and the only thing I can think about is following in his footsteps. I hope he’ll share some secrets of being a dood English teacher abroad.
Speaker E
I don’t remember now that magazine caught my sight but recently I read an interview with Neil Mullen who is a veteran English teacher in Japan. He started as a regular teacher and now he owns a school there. He is looking for new language teachers and I’m planning to send my CV. His e-mail adress was included in the interview, not his personal address, of course. I just hope the e-mail won’t go to his spam folder and he’ll choose me as his employee.
Speaker F
People in my college are crazy about the idea of going to teach English somewhere in Thailand, China and what not. I listened to their heated discussions very attentively and understood it’s high risk. There are so many things to care about like visas, security, medication and cultural barriers. I’d better stay in the US to serve my country. In my view it’s more patriotic; besides, I’m not sure I can solve the problems connected with moving to another country.
В данном задании есть свои подводные камни. Привычка многих учащихся — искать в записи те же слова, которые есть в утверждениях. Рассмотрим высказывание 5. Здесь мы видим слова gap year и teaching abroad. Обратимся к текстам аудиозаписи, приведенным ниже.
Слово gap year появляется в записи B, однако, как видно из записи, речь идет о том, что говорящий передумал, и его семья рада этому, что соответствует утверждению 4. Но многие учащиеся реагирует именно на услышанное gap year и автоматически сопоставляют его с тем утверждением, где есть эта фраза, то есть с утверждением 5. Задача учителя на этапе подготовки к данному заданию приучить студентов не реагировать на совпадающее слово, а обязательно дослушать до конца и проверить, не соответствует ли высказывание другому утверждению. Рассмотрим другие высказывания, чтобы понять, подходят ли они нам.
Speaker A говорит о новом опыте. Speaker B, как мы уже выяснили, говорит о том, что передумал ехать за границу, и его семья рада этому. Speaker C говорит об условиях для начинающих учителей, Speaker D рассказывает о своем родственнике и его опыте работы за границей, Speaker E планирует отправить свое резюме работодателю, а Speaker F приводит аргументы против работы в качестве учителя за границей.
Итак – ни одно высказывание не соответствует утверждениям 1-7.
Словосочетание gap year является я ловушкой для неподготовленных учащихся.
Рекомендации:
1)Не спешите реагировать на слово или фразу, услышанную в записи, даже если вам кажется, что это совпадает с одним из ответов; дослушайте до конца. Помните, что в аудиозаписи как правило не будет точного совпадения, а будет выражение тех же мыслей посредством синонимов.
Например, beginning teachers = inexperienced teachers, таким образом, утверждению 3 соответствует высказывание С.
2)Некоторые утверждения не повторяют высказывание, а передают суть сказанного. Например, Speaker E хочет послать свое резюме работодателю, но не уверен, что оно не затеряется. Этому высказыванию соответствует утверждение 7, где дается общая фраза, скорее, совет не сомневаться и отправлять письма работодателям.